O ŞANSĂ PROST EXPLOATATĂ

MISERY

NEMIRA, 2008

TRADUCERE DE MIHNEA COLUMBEANU

Mărturisesc că, atunci când m-am apucat de citit Misery, cunoşteam destule despre subiectul cărţii. Văzusem şi jumătate din film, dar transpunerea cinematografică nu mi-a plăcut din cale-afară aşa că am ales o oră de somn în plus în locul unui deznodământ previzibil. Şi m-am întrebat. Ce şanse ar fi? Ce şanse ar fi ca scriitorul Paul Sheldon să aterizeze absolut din întâmplare în plasa „celui mai mare fan” Annie Wilkes? Şi, ca lucrurile să se încingă, „fana” este dereglată rău la mansardă. Deci, posibilităţi statistice şi mai puţine.

Da, cam ce şanse ar fi? Destul de puţine, poate una la vreun milion? Poate…

Ei bine, în ciuda acestui mic handicap statistic, care nu prea dă bine la verosimil, Misery este romanul capabil să ţină cititorul cu sufletul la gură pe parcursul celor peste 400 de pagini. Lucrurile se înlănţuie atât de bine, scenele se derulează cumplit de realistic încât, iertată să-mi fie sinceritatea, am cam transpirat alături de erou. El mai mult decât mine, desigur.

Sechestrat şi îndopat cu medicamente cam după ureche, Paul trebuie să cânte cum îi joacă nebuna. Şi ea ştie cum să-l stimuleze. Din când în când, câte una bucată de scriitor părăseşte întregul  şi aşa destul de rablagit după accidentul de maşină. Pentru că Annie iubeşte personajul Misery mai mult decât pe creatorul său. Şi are idei proprii cu privire la mersul romanului pe care Paul este obligat să-l scrie, ba chiar să o reînvie pe eroină. Că altfel… Annie veghează, şi nu cu cele mai bune intenţii.

Evident, Paul scapă de nebună. Deşi existau toate şansele să nu. Chiar nea Fănică a mărturisit-o, dar până la urmă nu l-a răbdat inima. Mulţumim nea Fănică. De două ori, odată pentru mine, odată pentru Paul. Şi ar mai fi una şi pentru Annie, dar ea nu cred că se simte datoare

Puţine cărţi pot oferi o atât de intensă doză de realism pornind de la un fapt atât de puţin probabil statistic. Şi, deocamdată, eu nu am citit decât una. Misery.

Pentru doritori, cartea poate fi achiziţionată de aici, cu o reducere zdravănă.

One thought on “O ŞANSĂ PROST EXPLOATATĂ”